Η νέα σχολική χρονιά θα βρει την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς σε ακόμη χειρότερη κατάσταση από πέρσι. Στο πλαίσιο της συμφωνίας των ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ 1 και του Μεσοπρόθεσμου προγράμματος που έχει υπογράψει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με το ΔΝΤ και την Ε.Ε. επιβάλλει μια διαρκή λιτότητα που περιλαμβάνει:
• μισθούς (νέο μισθολόγιο σφαγείο για την πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων, σύνδεση μισθού με αξιολόγηση, μείωση επιδομάτων )
• το «νέο» σχολείο της αγοράς επιδιώκεται να ανοίξει τις πύλες του σε κάθε επίδοξο χορηγό και να ιδιωτικοποιήσει την δημόσια εκπαίδευση. Με τον Διευθυντή manager πρόθυμο να εφαρμόσει το νέο αυταρχικό πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών μονάδων, με την απαξίωση του συλλόγου διδασκόντων και την επιχείρηση εύρεσης χορηγών για την λειτουργία των σχολείων στην ημερήσια διάταξη.
• Έχουν προγραμματιστεί ελάχιστοι μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση 600 συνολικά στην Α΄θμια και Β΄θμια, πέρυσι είχαν γίνει 2500. Προσλήψεις αναπληρωτών περίπου 6000 ενώ πέρυσι είχαν γίνει 16000. Και όλα αυτά με δεδομένο ότι συνταξιοδοτούνται 11.500 εκπαιδευτικοί.
• πάνω στην εκρηκτική κατάσταση που δημιουργεί η μείωση διορισμών, επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στους εκπαιδευτικούς, συνθήκες γαλέρας για τους αναπληρωτές συναδέλφους. Αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ, με συμπράξεις Μ.Κ.Ο. και δήμων, ΣΔΙΤ, με πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη και εκπαιδευτικών αναγκών, όπως σίτιση στα ολοήμερα, φροντίδα ΑμεΑ και παιδιών, εξωσχολικά προγράμματα για μαθητές, πρόσθετη διδακτική στήριξη, οδική ασφάλεια μαθητών, περιβαλλοντική εκπαίδευση κ.λπ. και όλα αυτά στη λογική του «Καλλικράτη».
• κεφαλικό φόρο σε όλους τους εργαζόμενους άρα και στους εκπαιδευτικούς, μείωση τους αφορολόγητου άρα περισσότερες κρατήσεις το μήνα,
• χειροτέρευση του συνταξιοδοτικού καθεστώτος (νέα περικοπή στις συντάξεις, στο επικουρικό, στο εφάπαξ, περισσότερα χρόνια εργασίας )
• υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης (ήδη τα κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες έχουν περικοπεί στο 1/3),
• οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων που η κυβέρνηση αποφάσισε θα βρει τα σχολεία με περισσότερους μαθητές ανά τμήμα, με λιγότερους δασκάλους, δασκάλους ειδικοτήτων, νηπιαγωγούς, με τους μαθητές να αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις καθημερινά για να πάνε στο σχολείο,
• με περιορισμό των ολοήμερων τμημάτων αφού πλέον καταργούνται τα ολοήμερα για σχολεία κάτω των 6 θέσεων και για τη δημιουργία ανάλογων τμημάτων στα υπόλοιπα σχολεία απαιτείται δήλωση του εργοδότη και για τους δυο γονείς για πρώτη φορά, σε μια περίοδο όπου η μαύρη εργασία για Έλληνες κα αλλοδαπούς ανθεί.
• Τα σχολικά βιβλία δεν θα είναι στα χέρια των μαθητών στην αρχή της σχολικής χρονιάς αφού μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καν η εντολή για την εκτύπωση 45.000.000 αντιτύπων, ενώ καταργείται ο ΟΕΔΒ.
• Το νέο πλαίσιο νόμου για τα ΑΕΙ βάζει την ταφόπλακα στη δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση, την ιδιωτικοποιεί, αχρηστεύει τα πτυχία με την κατάργηση των τμημάτων, με την καθιέρωση μονοετών, διετών και τριετών προγραμμάτων σπουδών και παροχής πιστωτικών μονάδων στη θέση των πτυχίων μετατρέποντας τα πανεπιστήμια σε ΙΕΚ, καταργεί την δωρεάν παροχή συγγραμμάτων, ανοίγει τον δρόμο για επιβολή διδάκτρων στις προπτυχιακές σπουδές κ.ά.
Όλα τα παραπάνω συνθέτουν μια εκρηκτική ατμόσφαιρα στην εκπαίδευση για την νέα σχολική χρονιά. Η απάντηση που θα δοθεί δεν εξαρτάται μόνο από το χώρο της εκπαίδευσης, ούτε πρέπει να επιδιώκεται να απαντήσει μόνη η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλλει για να ανοίξει ο δρόμος. Η επίθεση που δεχόμαστε είναι συνολική, αφορά όλη την κοινωνία, όλη την εργαζόμενη πλειοψηφία. Η απαξίωση των δημόσιων αγαθών (παιδεία, υγεία, κοινωνική ασφάλιση), η ιδιωτικοποίηση δημοσίων υπηρεσιών, το ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, η επιβολή ενός νέου κοινωνικού μεσαίωνα στα εργασιακά, ασφαλιστικά, κοινωνικά δικαιώματα επιδιώκεται να ισοπεδώσει ότι κατακτήθηκε με χρόνια αγώνων. Άρα και η απάντηση που θα δοθεί πρέπει να είναι συνολική, συλλογική και άμεση.
Ο Σεπτέμβρης πρέπει να μας βρει όλους στους δρόμους. Οι εργαζόμενοι του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα σε ένα κοινό μέτωπο Παιδείας – Εργασίας – Υγείας, ο συντονισμός όλων των εργαζομένων από τα κάτω, μέσα από γενικές συνελεύσεις, επιτροπές αγώνα σε κάθε σύλλογο, σε κάθε πρωτοβάθμιο όργανο είναι απαραίτητος, για την ανατροπή της πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, την ανατροπή του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και κάθε επίδοξου διαχειριστή αυτής της αντεργατικής, αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, των ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ, της ΤΡΟΪΚΑΣ, του ΔΝΤ, του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ, της Ε.Ε., για τη μη αναγνώριση του χρέους, για την διαγραφή του χρέους, για έξοδο από Ε.Ε. και Ευρώ.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΟΛΜΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχετικά με τους διορισμούς των εκπαιδευτικών
Εκρηκτικά προβλήματα στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου θα δημιουργήσουν οι ελάχιστοι (600 στο σύνολο των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης) έως μηδενικοί (σε ορισμένες ειδικότητες) διορισμοί νέων εκπαιδευτικών που ανακοίνωσε από τα ΜΜΕ η Υπουργός Παιδείας. Πρόκειται για ένα ακόμη πλήγμα της εφαρμοζόμενης πολιτικής του μνημονίου στην παιδεία.
Το γεγονός αυτό είναι ακόμη σοβαρότερο αν λάβουμε υπόψη μας:
τους χιλιάδες εκπαιδευτικών που ωθούνται σε πρόωρη συνταξιοδότηση (για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά) από τα σκληρά και ανάλγητα μέτρα που προβλέπονται και για τις συντάξεις των εκπαιδευτικών,
τις ελάχιστες προβλεπόμενες από το «μεσοπρόθεσμο» προσλήψεις αναπληρωτών,
την παρατηρούμενη αύξηση του μαθητικού δυναμικού,
το κλείσιμο εκατοντάδων σχολείων,
τις συνολικά μειωμένες δαπάνες για το 2011.
Καταγγέλλουμε το Υπουργείο Παιδείας γιατί επιδιώκει να «λύσει» το πρόβλημα των κενών εκπαιδευτικού προσωπικού με την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, το κλείσιμο σχολείων και τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα,
Απαιτούμε διορισμούς ώστε να καλυφθούν όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου από μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Απαιτούμε την ακύρωση της πολιτικής του μνημονίου στην παιδεία.
Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Αδιορίστων Εκπαιδευτικών
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημοσίευμα γνωστής εφημερίδας επιβεβαίωσε η Υπουργός Παιδείας σε εκπομπή της κρατικής τηλεόρασης. 600 μόνιμοι διορισμοί και σαφής μείωση στις προσλήψεις αναπληρωτών. Η ανάλγητη αντιεκπαιδευτική πολιτική που κρατά εδώ και χρόνια και έχει ενταθεί μετά την είσοδο της χώρας στο ΔΝΤ καταδικάζει χιλιάδες μαθητές να μείνουν χωρίς σχολείο, χωρίς δάσκαλο, χωρίς καθηγητή. Το πράγμα φαινόταν καθαρά από την προηγούμενη χρονιά όταν το Υπουργείο Παιδείας, επικαλούμενο την κρίση, έκλεισε σχολεία, συγχώνευσε τμήματα, επέτρεψε με νομοθετικές ρυθμίσεις και εγκυκλίους 30 και 35 μαθητές ανά τμήμα, κατήργησε όλα τα αντισταθμιστικά προγράμματα, ευτέλισε την όποια έννοια ειδικής αγωγής, δεν έχει έτοιμα ούτε τα βιβλία που πρέπει να πάρουν οι μαθητές δωρεάν τον Σεπτέμβρη κ.ο.κ. Επιπλέον, οι μόνιμοι διορισμοί μειώθηκαν δραματικά, όταν ήδη από πέρσι δεν προσλήφθηκαν ούτε οι συνάδελφοι και συναδέλφισσες που είχαν κατοχυρώσει δικαίωμα διορισμού. Κι αν πέρσι μάταια το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να κλείσει στόματα κάνοντας χιλιάδες προσλήψεις ελαστικά εργαζόμενων ακόμα και τον μήνα Μάη, φέτος δεν προτίθεται να κάνει ούτε αυτές.
Οι σημερινές δηλώσεις της κ. Θατσεροπούλου, όπως και η κυβερνητική πολιτική τόσων χρόνων, καταδικάζουν τα σχολεία σε κλείσιμο, καταδικάζουν χιλιάδες μαθητές στην αμάθεια, χιλιάδες εκπαιδευτικούς στην ανεργία, χιλιάδες γονείς στην οικονομική εξαθλίωση. Και το πόσο δίκαια και αναγκαία είναι αυτή η πολιτική φαίνεται από τα δραστικά μέτρα που η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αποφασίζει. Νόμοι, εγκύκλιοι, ανακοινώσεις μέσα στο καλοκαίρι, θωράκιση του Υπουργείου με σιδηρόφρακτες πόρτες, δυνάμεις καταστολής σε πλήρη παράταξη καθημερινά έξω από το Υπουργείο. Οι πανηγυρισμοί της προηγούμενης βδομάδας για τη σωτηρία της χώρας και της Ε.Ε. ηχούν κενό γράμμα και δεν πείθουν κανέναν. Ποιος σώθηκε όταν οι άνεργοι φτάνουν το 1.000.000; Ποιος σώθηκε όταν ολόκληρες οικογένειες δεν μπορούν πλέον να καλύψουν ούτε τις βασικές ανάγκες επιβίωσης; Ποιος σώθηκε όταν η υγεία και η εκπαίδευση από δημόσιο αγαθό για όλους έχουν μετατραπεί σε ακριβοπληρωμένη πολυτέλεια για λίγους και εκλεκτούς; Ο λαός αυτής της χώρας σίγουρα δε σώθηκε. Μη νομίζετε ότι θα σωθείτε και εσείς
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. ΕΝΙΑΙΑ ΔΕΚΑΤΕΤΡΑΧΡΟΝΗ ΥΠΟΧΡΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΟΝΙΜΟΙ ΜΑΖΙΚΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Την Τετάρτη, 26/7, συζητήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο της Αττικής το θέμα των προσλήψεων εκπαιδευτικών μέσω Δήμων, ΜΚΟ!!! Γίνεται με βάση το πρόγραμμα για την "Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού" του Υπ. Εργασίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό ανακοίνωση των Αδιόριστων.
ΟΜΩΣ ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΟΟΣΑ;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑρκετά αρνητικά ρεκόρ και δυσλειτουργίες παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως διαπιστώνεται σε έκθεση του ΟΟΣΑ...
Στην έκθεση διαπιστώνεται κατ' αρχάς ότι η Ελλάδα εμφανίζεται να υστερεί στο διεθνές πρόγραμμα μαθητικής αξιολόγησης PISA σε σχέση με χώρες που έχουν την ίδια ή και χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη, ενώ την τελευταία δεκαετία χώρες που ξοδεύουν το ίδιο ή και χαμηλότερο ποσό ανά μαθητή, σε σχέση με την Ελλάδα, εμφανίζουν μεγαλύτερη πρόοδο στις μαθητικές επιδόσεις. Αντίθετα, η πρόοδος των Ελλήνων μαθητών κινείται με πιο αργούς ρυθμούς.
Επισημαίνεται ακόμη ότι ο λόγος εκπαιδευτικός/μαθητές, καθώς και ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη, ενώ οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τις λιγότερες ώρες την εβδομάδα σε σχέση με όλους τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.(ΜΜΜ, 2 ΜΕΓΑΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ)
Από την έρευνα των ειδικών του ΟΟΣΑ, πάντως, προκύπτει ότι οι μισθοί των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα είναι χαμηλότεροι από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Παράλληλα, όμως, ο μέσος μισθός σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών ξεπερνάει τον μέσο όρο των χωρών - μελών του Οργανισμού(!!!)
Η Ελλάδα είναι μια από τις ελάχιστες χώρες της Ευρώπης, όπου απουσιάζει ένα σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του έργου τους όπως και αξιόπιστοι δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος.
("ΑΚΟΥΣΤΕ" ΚΙ ΑΥΤΟ)
Στην έκθεση αναφέρεται ότι η σημερινή κυβέρνηση έχει προωθήσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και τη διοικητική δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον θεσμό του νέου σχολείου και το νόμο - πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως επισημαίνεται, οι μεταρρυθμίσεις αυτές κινούνται στο πνεύμα των "καλύτερων πρακτικών που έχουν υιοθετηθεί στις χώρες του ΟΟΣΑ".
...η υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για "ένα σύνολο εξαιρετικά σημαντικών συστάσεων και προτάσεων, τις οποίες πήραμε και παίρνουμε υπ' όψιν σε όλη την προσπάθεια των αλλαγών στην Παιδεία" και πρόσθεσε: "Η συνεργασία θα συνεχιστεί, γιατί χρειαζόμαστε τους καλύτερους από όλο τον κόσμο, όπως και τα καλύτερα παραδείγματα από όλο τον κόσμο".
Επειδή μέσω των πλατειών το επίδικο της άμεσης δημοκρατίας είναι πάλι στο τραπέζι ας δούμε και το επόμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆρθρο με αντικείμενο σχολιασμού το υπό δημόσια διαβούλευση Σχέδιο Νόμου για τη«Διεύρυνση της άμεσης και συμμετοχικής δημοκρατίας με τη διενέργεια δημοψηφίσματος».
Βλέπε:http://amesidimokratia.blogs
pot.com/
Eνα μισθό τον χρόνο θα χάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνολικά έως και τέσσερις μισθούς μέχρι το 2015 θα χάσουν οι απασχολούμενοι σε στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με τις επιταγές του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος που θα αρχίσει να τίθεται άμεσα σε εφαρμογή. Η συμφωνία μεταξύ Αθήνας και τρόικας και η "λυπητερή" για την ανάγκη εξοικονόμησης 10,5% του ΑΕΠ, ή 24,5 δισ. ευρώ έως το 2015, μεταφράζεται σε δραματική πτώση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων με συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Κι αυτό γιατί οι απώλειες για κάθε μισθωτό, κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση, θα φτάσουν τα 3.804 ευρώ μέχρι το 2015. Υπολογίζεται ότι οι μειώσεις στο μέσο ετήσιο εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων το 2011 θα αγγίξουν τα 1.142 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε έναν μέσο μισθό, το 2012 οι απώλειες σε ετήσια βάση θα φτάσουν τα 2.205 ευρώ, το 2013 τα 2.911 ευρώ, το 2014 τα 3.540 ευρώ, ενώ το τελευταίο έτος του Μεσοπρόθεσμου το 2015 οι απλώλειες θα έχουν φτάσει τα 3.804 ευρώ.
Εκτός από τις πρωτοφανείς αυτές περικοπές των μισθών, η Κομισιόν εμφανίζεται αμετακίνητη και στην ανάγκη να μειωθούν κατά 150.000 (από 727.440 το 2010 σε 577.042 το 2015) οι θέσεις εργασίας στο Δημόσιο έως το 2015. Στις Βρυξέλλες δεν θέλουν καν να ακούσουν για μετάθεση για τον Σεπτέμβριο της εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου, ενώ δεν αποκλείουν, σε περίπτωση που υπάρξουν αποκλίσεις από τους στόχους, ο κανόνας "1 προς 10" να μην ισχύσει μόνο για το 2011 αλλά να επεκταθεί και στα επόμενα χρόνια.
Οπως διαμηνύουν αρμόδιοι κοινοτικοί παράγοντες, κάθε καθυστέρηση στην εφαρμογή των συμφωνηθέντων επιβαρύνει την κατάσταση και καθιστά ακόμη πιο επαχθή τα βάρη για τα επόμενα χρόνια. Ενδεικτικό του μεγάλου βαθμού δυσπιστίας που χαρακτηρίζει τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έναντι της Ελλάδας είναι ότι η Κομισιόν στέλνει μήνυμα στην Αθήνα πως τα δρακόντεια μέτρα που έχουν αποφασιστεί ενδέχεται να συμπληρωθούν με πρόσθετα, που θα διασφαλίζουν όμως την επίτευξη των συμφωνημένων ή και μεγαλύτερων στόχων!!! Βασικό σκεπτικό της Επιτροπής είναι ότι οι μειώσεις μισθών που έχουν ήδη επιβληθεί ναι μεν είχαν θετικό αντίκτυπο στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, αλλά οι "διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα" δεν έχουν καν πλησιάσει την "επιθυμητή κριτική μάζα" ώστε να έχουν αισθητές επιπτώσεις στην παραγωγικότητα και την ανάπτυξη.
Απαράβατος όρος
Για την Κομισιόν, απαράβατος όρος για την εφαρμογή του νέου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων είναι η τήρηση της αρχής "ίση αμοιβή για ίδια εργασία", ανεξαρτήτως του φορέα ή του υπουργείου όπου ανήκει κάποιος, ενώ θα υπάρξει και σταδιακή σύγκλιση των μισθών στον δημόσιο τομέα με αυτούς του ιδιωτικού. Τα μόνα βέβαια επιδόματα που θα επιβιώσουν από αυτήν την επιδρομή είναι το οικογενειακό επίδομα, τα επιδόματα σπουδών (μεταπτυχιακού, διδακτορικού τίτλου) και το πριμ παραγωγικότητας, το οποίο όμως θα συνδεθεί με ομαδικούς και ατομικούς στόχους και θα αποδίδεται ύστερα από αξιολόγηση.
...Αντίστοιχως οι αποδοχές του ίδιου υπαλλήλου στο τέλος του 2012 θα έχουν περικοπεί αθροιστικά 1.063 ευρώ ενώ στο τέλος της πενταετίας θα έχουν περικοπεί 3.804 ευρώ. Διαφορετικά θα είναι τα ποσά για τους χαμηλόσμιθους και τους υψηλόμισθους υπαλλήλους, ο καθένας όμως του 2015 θα έχει χάσει τέσσερις μισθούς. Στο πλαίσιο της ασφυκτικής επιτήρησης και της πίεσης να λογοδοτεί η Αθήνα στις Βρυξέλλες, οι ελληνικές αρχές θα καλούνται κάθε 30 του μηνός να κοινοποιούν στις υπηρεσίες της Κομισιόν "ακτινογραφία" με λεπτομερή στοιχεία για τις δαπάνες που αφορούν την καταβολή μισθών και επιδομάτων ανά υπουργείο και δημόσια αρχή και τον ακριβή αριθμό των απασχολουμένων.
Β. Δεμίρης
ΙΣΩΣ ΜΑΣ ΒΟΗΘΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΠΩΣ ΕΝΝΟΕΙ Ο ΟΟΣΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ.
Για τα δίδακτρα και τα έτη σπουδών,
Κώστας Θεριανός.
Με αφορμή το κείμενο του Χρήστου Κάτσικα http://www.epikaira.gr/content/files/katsikas90.doc) θα ήθελα να κάνω ορισμένες επισημάνσεις:
1. Στην Μεγάλη Βρετανία, που οι φοιτητές πληρώνουν δίδακτρα, ουδέποτε το κράτος «νομοθέτησε» ως υποχρεωτικά τα δίδακτρα. Περιόρισε όμως δραστικά την χρηματοδότηση των πανεπιστημίων ώστε αυτά να μην έχουν άλλους πόρους πέραν των ίδιων των φοιτητών τους.
2. Ακόμη και σήμερα δίδακτρα με νόμο δεν υπάρχουν. Κανένας νόμος της κεντρικής κυβέρνησης δεν αναφέρει ρητά ότι οι φοιτητές είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν δίδακτρα. Και όμως δίδακτρα πληρώνουν όλοι! Οι μόνοι που δεν πληρώνουν είναι όσοι παίρνουν υποτροφία. Όπου υποτροφία σημαίνει ότι δεν πληρώνεις δίδακτρα.
3. Τα περιβόητα fees που διαβάζει ο κάθε ενδιαφερόμενος στους Οδηγούς Σπουδών των πανεπιστημίων είναι, από νομική άποψη, τέλη εγγραφής. Τα τέλη εγγραφής καθορίζονται από τα ίδια τα πανεπιστήμια και είναι έως και £ 6.000 (7,050 Ευρώ) το χρόνο για προπτυχιακές σπουδές, ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μέχρι και £ 9.000 (10,600 Ευρώ). Φυσικά κάποιο πανεπιστήμιο μπορεί να μην βάλει δίδακτρα στους φοιτητές, αλλά να αναζητήσει χορηγούς. Όμως, επειδή είναι δύσκολο να βρεις Ιταλούς μεγιστάνες που θα χρηματοδοτήσουν σπουδές στον Αντόνιο Γκράμσι επειδή ήταν πατριώτης τους ή Έλληνες Κροίσους που θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου τις δαπάνες της λειτουργίας ενός τμήματος για σπουδές στην Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία το κάθε πανεπιστήμιο καταλήγει στην άμεση και εύκολη λύση: να χρηματοδοτήσουν οι ίδιοι οι φοιτητές τις σπουδές τους μέσω της αύξησης των τελών φοίτησης. Οπότε όλοι βάζουν δίδακτρα.
4. Στην πιο κοντινή μας Ιταλία τα έτη σπουδών έγιναν 3. Όμως, μέσα στα τρία έτη στοιβάχτηκαν τα μαθήματα τεσσάρων ετών. Αποτέλεσμα; Ελάχιστοι τελειώνουν σε τρία έτη, οι περισσότεροι κάνουν τέσσερα. Η διαφορά; Ότι το νέο πτυχίο υπολείπεται των επαγγελματικών δικαιωμάτων που είχε το προηγούμενο πτυχίο των τεσσάρων ετών. Έτσι, μετά τα τρία έτη πρέπει να ακολουθήσει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα (πλήρως ιδιωτικοποιημένο, δηλαδή με δίδακτρα) το οποίο κρατάει από δύο μέχρι και τρία χρόνια. Πρακτικά ένας που αποφασίζει να σπουδάσει Κοινωνιολογία στην Ιταλία πρέπει να κάνει σήμερα 6 με 7 χρόνια σπουδές όπου το δεύτερο μέρος τους είναι με δίδακτρα προκειμένου να έχει τα επαγγελματικά δικαιώματα που είχε με το προηγούμενο πτυχίο των τεσσάρων ετών.
5. ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΕΝ ΤΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΟΜΟΣ. Είναι όμως το πρακτικό αποτέλεσμα ενός συνδυασμού υποχρημαδότησης και νόμων που αφήνουν στα πανεπιστήμια να «επιλέξουν» σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας αν θα κλείσουν ή αν θα συνεχίσουν να λειτουργούν μέσω αναζήτησης χορηγών (που σε κάθε περίπτωση είναι κυρίως οι φοιτητές τους).
ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπερψηφίστηκε ομόφωνα στο 6ο Παγκόσμιο Συνέδριο της Εκπαιδευτικής Διεθνούς που πραγματοποιήθηκε στο Cape Town (από 22-26/7/2011) ψήφισμα που εκφράζει τη συμπαράσταση των εκπαιδευτικών όλου του κόσμου στους αγώνες των Ελλήνων, Πορτογάλων και Ιρλανδών εκπαιδευτικών, απαιτώντας την κατάργηση των εφαρμοζόμενων πολιτικών λιτότητας για τους εργαζόμενους και περικοπών στην εκπαίδευση, που επιβάλλονται από την τρόικα (ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ).